CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 20, 2008

Bahagian B > ekonomi bandar

Dalam bahagian B terdapat 13 aspek yang meliputi keefisenan Majlis perbandaran Kajang terhadap kawasannya serta pandangan masyarakat tentang keefisenan sesebuah Bandar di tempat tinggal mereka.
Ekonomi bandar

Pelbagai aspek kemudahan Bandar iaitu dari segi ekonomi Bandar yang meliputi banyak kemudahan untuk masyarakat. Secara keseluruhannya, kebanyakan responden mengatakan bahawa dalam kemudahan yang disediakan termasuklah pendidikan, bank, kewangan dan insurans, komunikasi ict, pembinaan, pembangunan hartanah dan sebagainya adalah efisien. Ini kerana kebanyakan responden mengatakan kemudahan ini mudah di dapati dan mencukupi di kawasan tempat tinggal mereka. Ini termasuklah kemudahan pendidikan iaitu sekolah dan pusat pendidikan di ketiga-tiga bandar ini mencukupi untuk anak-anak mereka yang mana ia penting terutama masa depan mereka.

Seorang responden India mengatakan bahawa beliau yang kini sedang belajar di Kolej swsta mengatakan pusat-pusat pendidikan dan latihan dan swasta yang banyak telah memudahkan mereka mendapatkan pendidikan kerana tanpa perlu pergi ke tempat yang lebih jauh dari tempat tinggal mereka. Di samping itu, daripada hasil temubual kami dengan pelajar, mereka mengatakan selepas tamat sesi persekolahan, mereka akan pergi ke pusat tusyen . Ini menunjukkan terdapat banyak pusat tusyen swasta yang memberikan pendidikan kepada pelajar.





Manakala dari segi komunikasi juga efisyen iaitu dapat dilihat wujudnya banyak cybercafé, kedai komputer malah ada sesetengah restoran telah memasang kemudahan wi-fi untuk pelanggan mereka yang datang ke kedai mereka dan memperlihatkan jaringan komunikasi kini kian meningkat mengikut peredaran semasa. Selain itu dari segi pembinaan juga adalah efisyen kerana di Bandar Kajang khususnya terdapat pusat membeli belah yang banyak yang di bina untuk kemudahan masyarakat yang dulunya hanya Metro Kajang tetapi kini telah dibina Metro point yang terletak tidak jauh dripada situ. Selain itu kemudahan pengangkutan termasuklah bas dan teksi yang banyak memudahkan mereka untuk pergi dari satu tempat ke tempat yang lain.




Antara bahagian yang kurang efisyen termasuklah sektor perhotelan, pelancongan dan hiburan. Hasil daripada maklum balas responden mengatakan bahawa sektor pelancongan di Bandar mereka promosi yang dilakukan oleh pihak Majlis Perbandaran Kajang sangat kurang . Ini kerana apabila ditanya apakah tempat pelancongan yang ada dikawasan mereka, responden juga tidak pasti apakah daya tarikan pelancongan yang ada di tempat mereka. Di bandar semenyih terdapat kawasan rekreasi air terjun tetapi menurut responden kawasan air terjun di tempat itu kurang di jaga kebersihannya yang mana kawasan itu adalah kawasan untuk pengunjung luar datang untuk berekreasi.


Oleh itu, pihak majllis perbandaran perlu meneliti perkara ini serta mengambil langkah untuk memperkembangkan sektor pelancongan. Perhotelan juga dikatakan kurang efisien kerana didapati perkhidmatan perhotelan yang ada di bandar kajian masih kurang dan rancangan MPKj untuk membina hotel perlulah bersesuaian dengan tempat yang ingin dibina supaya tiada masalah yang boleh menimbulkan ketidakpuashatian masyarkat.










0 comments: