CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 20, 2008

Bahagian B > pelancongan dan budaya

Pelancongan dan budaya

Responden yang telah kami temui di ketiga-tiga bandar menyatakan bahawa pelancongan dan budaya di kawasan kajian kurang efisien. Kawasan pelancongan yang kurang menyebabkan kawasan tiada daya tarikan untuk menggalakkan aktiviti ekonomi. Kawasan pelancongan yang ada kurang dikenali ramai dan hanya diketahui oleh sebilangan penduduk. Kawasan tersebut kurang promosi menyebabkan kawasan pelancongan yang mampu menarik pelancong supaya melancong di kawasan tersebut tiada. Kajang hanya dikenali oleh pelancong kerana terdapatnya makanan satay yang terkenal di Malaysia. Satay Hj Shamuri sangat terkenal di Kajang dan merupakan produk pelancongan yang berjaya menarik pelancong untuk datang ke Kajang.

Perkhidmatan pengangkutan awam yang mencukupi menggalakan aktiviti pelancongan. Namun begitu, produk pelancongan yang kurang di ketiga-tiga kawasan menyebabkan aktiviti pelancongan yang mampu menarik pelancong kurang mendapat sambutan. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa keseluruhan kualiti aktiviti perlancongan kurang efisien disebabkan tindakan daripada pihak berwajib untuk memajukan pelancongan di kawasan pentadbirannya kurang malah tiada pun aktiviti pelancongan yang mampu menarik perlancong sama ada pelancong dalam Negara ataupun luar Negara. Kawasan yang mampu menarik pelancongan tidak dibangunkan dan dibiarkan sahaja kawasan tersebut diliputi dengan semak samun.






















































































0 comments: