CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 20, 2008

Bahagian B > infrastruktur

Infrastruktur

Daripada hasil keseluruhan maklum balas daripada responden mengenai infrastruktur adalah efisien dimana dapat dilihat infrastruktur bekalan air, elektrik,balai bomba, jaringan jalan raya, rangkaian telekomunikasi ict dan sebagainya adalah efisien . Walaupun keseluruhan infrastruktur bagi bekalan air adalah mencukupi di kebanyakan kawasan kajian, tetapi masalah bekalan air ini berlaku di Bandar Baru Bangi. Menurut seorang responden, taman perumahan di tempat tinggal beliau sering mengalami masalah ketiadaan air yang disebabkan oleh proses kerja pembaikan bekalan paip air yang berdekatan dengan tempat tinggal mereka. Perkara meyebabkan mereka tidak berpuas hati disebabkan proses kerja pembaikan paip mengambil masa yang lama dan sekaligus telah mengganggu kerja harian mereka yang perlu menggunakan air untuk pelbagai kegiatan harian.



Di samping itu juga sistem pelupusan pepejal dan kutipan sampah adalah efisien di kebanyakan tempat tetapi ada sesetengah tempat ini juga mengalami masalah kelambatan pengambilan sampah oleh pihak tertentu. Masalah sistem saliran, perparitan dan kawalan banjir adalah masalah yang sering berlaku di kawasan sekitar Bandar Kajang khususnya di Bandar Kajang itu sendiri . Kebanyakan responden mengatakan masalah sistem saliran dan kawalan banjir ini adalah kurang efisien. Menurut responden, di Bandar Kajang kerap berlaku banjir yang mana walaupun hujan yang lebat telah menyebabkan banjir walaupun dalam masa 2 jam. Ini dapat dibuktikan apabila Metro Kajang mengalami masalah yang sama apabila air hujan telah memasuki ruang tempat jual barangan dan menyebabkan terpaksa ditutup untuk beberapa hari. Ini dapat dilihat kepadatan aktiviti perniagaan telah menyebabkan tiada kawasan yang dapat menampung hjan yang lebat. Oleh itu, dalam membuat perancangan pembangunan, pihak Majlis Perbandaran Kajang perlu mengambil kira semua keadaan ini.






Selain itu masalah tempat meletak kereta juga adalah masalah yang terbesar yang berlaku di kebanyakan kawasan di bandar Kajang adalah kekurangan kawasan tempat meletak kenderaan adalah sedikit berbanding dengan jumlah kenderaan yang banyak. Menurut seorang responden Cina yang bekerja di Bandar Kajang itu menyatakan bahawa punca masalah kurangnya kawasan meletak kenderaan ini disebabkan kebanyakan masyarakat adalah bekerja di Bandar Kajang,oleh itumereka meletakkan kenderaan mereka seharian dan keadaan itulah yang menyebabkan kawasan parking kereta tidak mencukupi. Masalah ini telah pun disiarkan di dalam akhbar dan seorang daripada mereka yang menyatakan ketidakpuashatian apabila dia telah disaman oleh polis apabila telah telah meletakkan kenderaan di tempat yang salah kerana ketidakcukupan kwasan meletak kereta dan beliau terpaksa menghabiskan masa yang lama untuk mencari kawasan parking walaupun ingin pergi ke satu tempat dalam tempoh yang sekejap sahaja.










0 comments: