CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 20, 2008

Bahagian B > pengangkutan

Pengangkutan

Sistem pengangkutan jalan raya adalah penting dalam memudahkan seseorang itu untuk pergi ke seseuatu tempat. Begitu juga jika dilihat dalam konteks pengangkutan di kawasan kajian iaitu bandar semenyih, Kajang dan Bandar Baru Bangi. Kebanyakan responden mengatakan kemudahan pengangkutan antara bandar, sistem pengangkutan dalam bandar serta lebuhraya dan rangkaian adalah efisien. Kebanyakan responden mengatakan bahawa pengangkutan termasuklah bas dan teksi mudah didapati di kawasan mereka.






Daripada hasil tinjauan kami di bandar Kajang mempunyai banyak perkhidmatan bas yang membawa penumpang ke tempat mereka ingin tujui. ini dapat dilihat seseorang itu amat mudah untuk mendapatkan bas kerana terdapat banyak destinasi bas itu akan pergi termasuklah Semenyih dan juga Bandar Baru Bangi serta mempunyai kadar tambang bas yang murah kira-kira RM 0.70 dan tambang bas bagi rapid ialh RM 1.00. Di samping itu juga, kemudahan jaringan jalan raya dan lebuh raya juga adalah efisien yang mana rangkaian jalan raya yang banyak untuk pergi ke sesuatu tempat itu menjadikan tempoh perjalanan menjadi pendek serta menjimatkan masa. Laluan motosikal juga turut disediakan oleh MPKj untuk memudahkan penunggang motosikal serta perjalanan mereka lebih selamat dan melalui hasil maklum balas responden mengatakan ia dalah efisien.


Kemudahan stesen bas dan teksi yang banyak di ketiga-tiga Bandar memperlihatkan keefisenan Majlis Perbandaran Kajang dalam menyediakan kemudahan untuk masyarakat. Kemudahan lapangan terbang dan sistem pengangkutan udara serta pelabuhan, pengangkutan kargo dan kapal persiaran di kawasan kajian adalah kurang dan kebanyakan responden memberi pendapat tiada komen dalam kemudahan pengangkutan ini kerana di tempat mereka tiada pengangkutan dan kemudahan seperti ini.