CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 20, 2008

Bahagian B > imej bandar

Imej bandar

Manakala dalam memperlihatkan pandangan responden mengenai imej Bandar yang talah menjadi kawasan kajian kami ialah keseluruhan hasil maklum balas responden mengenai keseluruhan imej Bandar adalah efisien. Ini dapat dilihat melalui reka bentuk bangunan, hotel dan pusat membeli belah, kawasan lapang dan hijau, aksesbiliti kemudahan bangunan dan sebagainya. Melalui reka bantuk bangunan pusat membeli belah di Bandar Kajang adalah efisien iaitu dapat dilihat melalui pembinaan pusat membeli belah baru iaitu Metro point yang mana reka bentuk bangunan yang baru dan warnanya yang cantk serta bangunan lain yang berada di sekitarnya yang secara tidak langsung telah menyebabkan masyarakat yang berada di sekitar Bandar Kajang ini datang untuk membeli barang di kawsan ini.
Menurut seorang responden beliau yang berasal dari Semenyih turut datang untuk membeli belah di Bandar Kajang kerana baginya kemudahan untuk mendapat barang di Bandar ini adalah mudah serta terdapat pelbagai jenis barang yang ditawarkan. Di samping itu juga pelajar UKM yang kebanyakannya turut membeli barang di kawasan ini yang bayak pelbagai jenis barang yang ditawarkan.






Manakala tempat sivik kebudayaan dan penggunaan kepelbagaian kebudayaan melayu, cina dan India juga didapati efisien. Selain itu dapat dilihat dari segi pemeliharan alam sekitar adalah berada di tahap yang efisien iaitu pihak Majlis Perbandaran Kajang telah mengambil pelbagai inisiatif untuk menjaga pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar. Ruang rehat serta ruang pejalan kaki adalah efisien iaitu kebanyakan kemudahan ini disediakan oelh pihak MPKj yang mana ruang pejalan kaki ini adalah penting khususnya keselamatan mereka yang kebanyakan responden bersetuju bahawa ruang pejalan kaki adalah penting dan perlu ada dalam sesuatu Bandar itu.



Pencahayaan malam di ketiga-tiga bandar adalah efisien iaitu kebanyakan kawasan mereka telah disediakan lampu jalan yang memudahkan mereka bergerak pada waktu malam. Ini kerana tanpa ada pencahayaan yang cukup boleh membahayakan keselamatan sesorang itu jika berada di kawasan yang gelap. Pencahayaan malam di Bandar-bandar utama juga penting dalam memperlihatkan keceriaan Bandar tersebut pada waktu malam. Selain itu juga terdapat banyak papan tanda dan billboard dilihat di kebanyakan kawasan.


Dari segi keseluruhan dalam kawalan kebersihan di ketiga-tiga Bandar adalah efisien tetapi perbezaan efisien dan kurang efisien untuk pendapat responden mengenai kawalan kebersihan hanya sedikit perbezaan sahaja. Ini kerana ada sesetengah tempat juga kurang di jaga kawalan kebersihannya. Menurut responden, kawasan taman perumahannya juga kurang dijaga kebersihannya yang mana tempat membuang sampah yang tidak terurus serta sikap masyarakat yang membuang sampah tanpa perlu menjaga kebersihan di kawasan perumahan mereka.


















































































0 comments: